Helsingin kaupungille suunnitellut, täysin uudet roska-astiat korvaavat 90-luvun taitteessa kehitetyt mallit, jotka ovat käyneet riittämättömiksi nykyisille roskamäärille. Uudet roska-astiat ja syväsäiliöt jatkavat edeltäjiensä hyväksi koettua muotoilulinjaa, ne sopivat kaupunkiympäristöön ja palvelevat kaupunkilaisia häiritsemättä. Kaupungissa yleistyneet syväsäiliöt on liitetty osaksi tuoteperhettä. Ulkomuodon lisäksi suunnittelussa on huomioitu rankat kestävyyteen, käyttöön ja ylläpitoon liittyvät vaatimukset. Creadesign tutki kaupungin roska-astioiden käyttötarpeita, konseptoi palvelumuotoilun avulla ratkaisun kaupunkikuvan kehittämiseksi ja muotoili ulkotilojen jäteastiat. Edellinen, myös Creadesignin suunnittelema ensimmäinen mallisto otettiin käyttöön v. 1991, ja se levisi kansalliseksi menestystuotteeksi.
Creadesign loi Siemensille vision Helsinkiin sopivasta M300 -metrojunasta. Metrojuna edustaa nopeinta julkista ja suurimpia matkustajamääriä kerrallaan siirtävää kaupunkiliikenteen muotoa. Tilantarve, ihmisten määrä ja matkustajakokemuksen miellyttävyys olivat sisä- ja ulkotilojen muotoilun lähtökohtia. Matkustuskokemus suunniteltiin mahdollisimman selkeäksi ja helpoksi käyttää, sekä miellyttäväksi sekä matkustajalle että junan ohjaajalle. Näihin vaikutetaan ergonomian, turvallisuuden ja vaivattomuuden huomioimisella suunnittelussa. Operaattorille tärkeät asiat kuten huollon helppous, muunneltavuus vaihtuvien tarpeiden mukaan ja elinkaarikustannusten minimointi olivat suunnittelun avainkohtia.
Creadesign muotoili uudet Kermansaven Hotpot Duo-uunipadat kauniiksi. Käytännöllisyys ja käytettävyys ovat huiipputasoa. Esimerkiksi padan kantta voi käyttää itsenäisesti uunilautasena, kattauslautasena tai padan alusena. Värivaihtoehtoja on neljä, ja ne ovat hauskasti keskenään yhdisteltävissä. Hotpot Duo-pata sai Kodin Kuvalehden PARAS!-palkinnon hienosta kotimaisesta ruoka-alan oivalluksestaan. ”Padassa on kaunis muotoilu ja helppokäyttöinen materiaali. Padan kantta voi käyttää lautasena tai vuokana, ja kunnon hantaakit takaavat ettei kokkaaja polta ranteitaan. Ovaalin muotoisesta reunasta työntämällä saa sen uunissakin helposti auki. Hotpotista syntyy mielikuva raikkaasta ruuasta, sillä sen materiaalit ovat keveitä ja värit raikkaita.” (Kodin Kuvalehti 3/2011)
Tuotekehitysprojektissa kehitettiin Maaselän klapikoneita. Creadesign vastasi klapikoneiden konseptisuunnittelusta ja tuotteiden muotoilusta tuotantoon viemiseen asti. Muotoilun lähtökohtana oli parantaa koneiden käytettävyyttä, kehittää tuoteperheen muotokieltä ja vahvistaa brändiä. Nämä toteutettiin muotoilun avulla parantamalla ohjainlaitteiden käytettävyyttä, erityisesti huomioitiin käytön turvallisuus, sekä yksinkertais-
tamalla kotelointirakennetta ja selkeyttämällä rakennetta. Uudistunut valoisa tuoteilme luo eheän kokonaisuuden, kasvattaa brändin tunnistettavuutta ja antaa tilaa soveltaa muihin kohteisiin.
Matalalattiaraitiovaunun muotoilutyö on yksi Creadesignin laajimmmista toteutuksista, esimerkiksi muotoilun päälinjat arvioitiin 40-käyttövuoden perspektiivillä. Käytännön ja ylläpidon vaatimukset turvallisuusnormeineen yhdistettynä raitiovaunun moniulotteiseen tekniikkaan ja valmistuksen rajoituksiin asettivat luovuudelle ja matalattiaraitovaunun suunnittelulle tiukat rajat. Creadesign panosti käyttäjäystävällisten sisätilojen muotoiluun, ja tilankäytölliset ratkaisut, ergonomia ja sisustukselliset valinnat vaativat erityistä luovuutta. Muotoilu konkretisoi mahdollisimman saavutettavan liikennepalvelun: se on aivan kuin ovi toiseen kaupunginosaan. Tänä päivänä ratikka tuottaa monille kaupungissa liikkuville miellyttävän matkaelämyksen. Ajatus helsinkiläisestä muotoiluidentiteetistä kiteytyy raitiovaunun selkeyteen, avoimuuteen ja valoisuuteen.
Pro Finnish Design 2001 Kunniamaininta
Benefon panosti vahvasti matkapuhelinten tuotekehitykseen 1990-luvulla. Creadesign ja Benefon kehittivät ESC -puhelimen, joka oli maailman ensimmäinen GPS-paikantimella varustettu matkapuhelin. Benefonin kanssa kehitettiin myös maailman pienin matkapuhelin ja tehtiin ennätys puhelimen kehittämisajassa. Pitkä yhteistyö sisälsi käyttöliittymien, oheislaitteiden ja monien tavallisten ja erikoiskäyttöön liittyvien kännyköiden muotoilua.
Creadesign tutki ja tuotekehitti Exel Oy:lle suksisauvoja yhdessä Jyväskylän yliopiston kanssa. Käyttäjälähtöisen tutkimuksen myötä kehitettiin uusi suksisauvan versio, jonka menestys oli ennalta arvaamaton: uusi versio päihitti kilpailijansa käyttäjäystävällisyytensä takia ja siitä luotiin platform myös muiden sauvojen kehitykseen. Kahvaosa tukilenkkeineen on muodostunut jo lähes standardiksi, sauvan muotoilua hyödynnetään suksisauvoissa ja sauvakävelysauvoissa ympäri maailman.
Creadesign ja Lahden Autokori kehittivät menestyksekkään muotoilukonseptin uusille kaupunkibusseille. Kehitystyö alkoi Lahden Autokorin tarpeesta kohottaa tuotteidensa kansainvälistä kilpailukykyä. Funktionaalisen muotoilun lähtökohtina oli muun muassa toiminnallisuus haastavissa tilanteissa, tuotannon materiaalien käytön optimointi, käyttäjien ja liikennelaitosten tarpeet, ja huollon ja ylläpidon vaatimukset. Uusi liikenteen tulokas on hymyileväkeulainen bussi Scala-bussi, joka omalta osaltaan jalostaa joukkoliikenteen imagoa. Käytettävyyden, ylläpidon helppouden ja kustannustehokkuuden vuoksi bussista tuli menestystuote kilpailussa suurten kansainvälisten valmistajien kanssa.
Creadesignin ja Tulikiven perustavanlaatuisen tuotekehityshankkeen ”Kiven ehdoilla” tarkoitus oli kehittää tulisijojen tekniikkaa, kiven käyttöä ja uudistaa ilmettä kestävällä ja muunneltavalla tavalla. Creadesignin muotoilema mallisto koostuu tulisijoista, jotka mahdollistavat parhaan mahdollisen tulielämyksen. Uusien vuolukivitulisijojen muotoilun lähtökohtana oli tulen ja kiven ennennäkemätön yhdistäminen. Mallisto on modulaarinen: tulisijoja voidaan uudistaa ja elävöittää lisävarusteilla, joita voi lisätä myös jälkikäteen. Design Forum Finland palkitsi Modular Fireplace-collection MOOD (made of soapstone): Vasa, Vaski, Kirakka, Louhi ja Valkia -työn vuonna 2007 Fennia Prize (Pro Finnish Design) kunniamaininnalla.